Pour accéder à toutes les fonctionnalités de ce site, vous devez activer JavaScript. Voici les instructions pour activer JavaScript dans votre navigateur Web. Brigitte Bauer - D'Allemagne

D'Allemagne
Read the text | Diaporama | Back to gallery


  • « The play of allusions, such as the high angle shoots of the Bauhaus in Dessau, often features in Brigitte Bauer’s work too. Take the example of the seascape with two birds in flight cutting across the sky, recalling Gerhard Richter’s so-called photographic painting celebrating Romanticism. But icons such as this are not the only points to mark this itinerary. Sometimes the work acquires a certain rhythm thanks to allusive stereotypes : architectural forms, picturesque or banal, or modest interiors lit up by their « unconscious arrangements », to take up Walker Evans’ phrase ; but this is never done systematically, as with Bernd and Hilla Becher and their pupils. Precisely because in this case the intellectual demands of distance are tempered by the shortcut of feeling. A facade, an object, the innermost corner of an attic with its toys stuffed away under a plastic cover, are the result of an anthropologist’s gaze on a vernacular culture just as much as they are the expression of certain feelings. »

    Michel Poivert extract of the foreword to the book D'Allemagne, ed. IEME, 2003


    D'Allemagne
    Read the text | Back to gallery

    sans titre (705-6), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (709_4), 2001

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (708-4), 2001

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (709-12), 2001

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (738-8), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (788-2), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (748-3), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (695-9), 2001

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (835-11), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (728-11), 2001

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (694-4), 2001

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (750-2), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (752-5), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (824-10), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (791-12), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (719-6), 2001

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (786-9), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (840-5), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (807-1), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (831-6), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (732-09), 2001

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (734-2), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (736-5), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    sans titre (735-6), 2002

    C-print sur dibond, cadre caisse américaine, 43 x 43 cm

    Edition de 5



    Vue de l'exposition D'Allemagne au musée d'Altona, Hamburg 2004


    Vue de l'exposition Près d'ici, Abbaye de Jumièges 2014


    D'Allemagne
    2001 - 2002

    « The play of allusions, such as the high angle shoots of the Bauhaus in Dessau, often features in Brigitte Bauer’s work too. Take the example of the seascape with two birds in flight cutting across the sky, recalling Gerhard Richter’s so-called photographic painting celebrating Romanticism. But icons such as this are not the only points to mark this itinerary. Sometimes the work acquires a certain rhythm thanks to allusive stereotypes : architectural forms, picturesque or banal, or modest interiors lit up by their « unconscious arrangements », to take up Walker Evans’ phrase ; but this is never done systematically, as with Bernd and Hilla Becher and their pupils. Precisely because in this case the intellectual demands of distance are tempered by the shortcut of feeling. A facade, an object, the innermost corner of an attic with its toys stuffed away under a plastic cover, are the result of an anthropologist’s gaze on a vernacular culture just as much as they are the expression of certain feelings. »

    Michel Poivert extract of the foreword to the book D'Allemagne, ed. IEME, 2003